TMMOB Jeoloji Mühendisleri Odası
DANIŞTAY 6. VE 8. DAİRELERİ MÜŞTEREK KURULU MADENCİLİK FAALİYETLERİ İZİN YÖNETMELİĞİ İLE İLGİLİ ESASTAN İPTAL KARARI VERDİ.

3213 sayılı Maden Kanununun 7 nci maddesine göre, Bakanlar Kurulunun 24.5.2005 gün ve 2005/9013 sayılı kararı ile kararlaştırılan, Resmi Gazete‘nin 21.6.2005 gün ve 25852 sayılı nüshasında yayımlanarak yürürlüğe giren Madencilik Faaliyetleri İzin Yönetmeliğinin iptali istemi ile odamız tarafından Danıştay 8. dairesine açılan dava da Danıştay 6. ve 8. Daireleri Müşterek kurulu Madencilik Faaliyetleri İzin Yönetmeliği ile ilgili esastan iptal kararı verdi.

Madencilik Faaliyetleri  İzin Yönetmeliği, 3213 sayılı Maden Kanunu‘nun 7. maddesinin birinci fıkrasında yer alan; "Orman, muhafaza orman; ağaçlandırma alanları, kara avcılığı alanları, özel koruma bölgeleri, milli parklar, tabiat parkları, tabiat anıtı, tabiatı koruma alanı, tarım, mera, sit alanları, su havzaları, kıyı alanları ve sahil şeritleri, karasuları, turizm bölgeleri, alanları ve merkezleri ile kültür ve turizm koruma ve gelişim bölgeleri, askeri yasak bölgeler ve imar alanları ile mücavir alanlarda madencilik faaliyetlerinin çevresel etki değerlendirmesi, gayri sıhhi müesseseler ile ilgili hususlar dahil hangi esaslara göre yürütüleceği ilgili bakanlıkların görüşü alınarak Bakanlar Kurulu tarafından çıkarılacak bir yönetmelikle belirlenir." düzenlemesine dayanılarak yürürlüğe konulmuştu.

Anılan Yasa hükmü  Anayasa Mahkemesinin (11.6.2009 günlü,, 27255 sayılı Resmi Gazete‘de yayımlanan) 15.1.2009 günlü, E:2004/70, K:2009/7 sayılı kararıyla; 3213 sayılı Yasa‘nın 7. maddesinin birinci fıkrasında belirtilen yerlerdeki madencilik faaliyetlerinin yürütülmesine ilişkin esasların yasada düzenlenmesi gerekirken iptali istenen kural ile bu hususlara ilişkin düzenlemenin Bakanlar Kurulu tarafından çıkarılacak yönetmeliğe bırakılmasının Anayasanın 2., 43., 63. ve 168. maddelerine aykırı olduğu gerekçesiyle iptaline karar verilmiş ve iptal nedeniyle doğacak hukuksal boşluk kamu yararını ihlal edici nitelikte görüldüğünden, Anayasa‘nın 153. maddesinin üçüncü fıkrasıyla 2949 sayılı Yasa‘nın 53. maddesinin dördüncü ve beşinci fıkraları gereğince iptal hükmünün kararın Resmi Gazete‘de yayımlanmasından başlayarak bir yıl sonra yürürlüğe girmesine karar verilmişdi.

Yine Maden Yasası‘nın 7. maddesinin birinci fıkrasında sayılan yerlerde yapılacak madencilik faaliyetlerinin çevresel etki değerlendirmesinden muaf olarak yürütülmesinin dayanağını oluşturan 2872 sayılı Çevre Kanunu‘nun 5491 sayılı Yasa ile değişik 10. maddesinin üçüncü fıkrasındaki "Petrol, jeotermal kaynaklar ve maden arama faaliyetleri Çevresel Etki Değerlendirmesi kapsamı dışındadır." hükmü, Anayasa Mahkemesi‘nin (8.7.2009 günlü, 27282 sayılı Resmi Gazete‘de yayımlanan) 15.1.2009 günlü, E:2006/99, K:2009/9 sayılı kararıyla;  Anayasa‘nın 56. maddesine aykırı olması nedeniyle iptaline karar verilmiş ve yine iptal hükmünün kararın Resmi Gazete‘de yayımlanmasından başlayarak altı ay sonra yürürlüğe girmesine karar verilmişdi.

Danıştay 6. VE 8. Daireleri Müşterek Kurulu Anayasa Mahkemesinin sözü edilen iptal kararlarının gerekçesi karşısında; esasları yasada belirlenmeyen bir faaliyeti Yönetmelikle düzenleyen, ayrıca bu faaliyetin ÇED belgesi aranmadan sürdürülmesine olanak sağlayan dava konusu Yönetmeliğin hukuksal dayanaktan yoksun kaldığı nedenleriyle, dava konusu Madencilik Faaliyetleri izin Yönetmeliğinin 4., 5/3., 6/1., 7., 8., 9/4,5., 17., 18., 19., 2072,3,4.,21., 22., 23., 25/4., 26., 28., 29., 31., 33., 34., 35., 36., 37., 38., 39., 40., 41., 42., 44., 45., 47., 48., 49., 50., 51., 52., 53., 54., 55., 56., 57., 58., 59., 60., 61., 64., 65., 66., 67., 69., 70., 71., 77/3,5., 78/1., 80., 81., 85., 86., 87., 88., 89., 90. ve Geçici 1 inci maddelerinin iptaline 30.03.2010 gününde oybirliğiyle karar vermİştir..

Aynı konuda Egeçep, TMMOB‘ye bağlı diğer odalar ve TEMA‘nın da açtıkları davalar vardır.

Danıştay kararı için tıklayınız.

Okunma Sayısı: 3006
En Çok Okunanlar
TMMOB
Jeoloji Mühendisleri Odası