TMMOB Jeoloji Mühendisleri Odası
19 MART 2011 CUMARTESİ GÜNÜ ŞUBEMİZDE, “KARADENİZ BÖLGESİ HIZLI TREN ALTERNATİF GÜZERGÂH ANALİZLERİ” KONULU CUMARTESİ SÖYLEŞİSİ DÜZENLENMİŞTİR.

19 MART 2011 CUMARTESİ GÜNÜ SAAT:14.00 DA JEOLOJİ MÜHENDİSLERİ ODASI TRABZON ŞUBEMİZDE, "KARADENİZ BÖLGESİ HIZLI TREN ALTERNATİF GÜZERGÂH ANALİZLERİ" KONULU CUMARTESİ SÖYLEŞİSİ DÜZENLENMİŞTİR. SÖYLEŞİDE KONUŞMACI OLARAK KARADENİZ TEKNİK ÜNİVERSİTESİ İNŞAAT MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ ULAŞTIRMA ANABİLİM DALI BAŞKANI PROF. DR. FAZIL ÇELİK KONUŞMA YAPMIŞTIR. DEMİRYOLUNUN KARADENİZ BÖLGESİNE SAĞLAYACAĞI FAYDALARDAN VE TRABZON-ERZİNCAN DEMİRYOLU HATTININ GEÇEBİLECEĞİ ALTERNATİF GÜZERGÂHLARDAN BAHSEDEN PROF. DR. FAZIL ÇELİK BU KONUDAKİ ÇALIŞMALARINI BİZLERLE PAYLAŞMIŞTIR. JMO OLARAK BASINA VERİLEN METİN VE PROF. DR. FAZIL ÇELİK HOCAMIZIN METNİ AŞAĞIDA VERİLMİŞTİR. BAŞTA PROF. DR. FAZIL ÇELİK HOCAMIZ OLMAK ÜZERE SÖYLEŞİYE KATILAN TÜM KONUKLARIMIZA TEŞEKKÜR EDERİZ.

 

JEOLOJİ MÜHENDİSLERİ ODASI

HIZLI TREN GÜZERGÂH ANALİZİ SÖYLEŞİSİ

Trabzon Şubemizin uzun süreden beri düzenlemekte olduğu "Cumartesi Söyleşileri" kapsamında bugün burada Bölgemiz için son derecede önemli olan "demiryolu" konusunu ele alıp tartışacağız...

Tarihi kimliği, doğası, ticari ve turizm potansiyeliyle, yeraltı ve yerüstü zenginlikleriyle, yetişmiş beyin gücüyle ve sahip olduğu limanıyla bölgenin kalbi olan Trabzon ilimizi ve bölgemizi dünyaya açacak olan "Trabzon-Erzincan Hızlı Tren Hattı" sağduyu sahibi insanlar tarafından hep gündemde sıcak tutulmalı ve gönülden istenmelidir.

Kuşkusuz ki, demiryolunun geçeceği güzergâhı belirleyen bölgenin coğrafik yapısı ve ulaşım mühendisliği parametreleridir. Ancak konu gündemde tutulurken bilimsellik ve mühendislik parametreleri dışına çıkılıp küçük bölgesel milliyetçilikle güzergâh tartışmaları yaşanmaktadır. Bilinmelidir ki; demiryolu güzergâhı, duygulara göre değil bilimsel ölçütlere göre belirlenir. Önemli olan bu demiryolunun yapılmasıdır. Zaten hattın bir bölgeden geçmesi o bölgeye bir şey kazandırmayacaktır. Önemli olan istasyon yerlerinin konumudur. Hızlı tren güzergâhlarında ise istasyon sayıları zaten az sayıdadır. 

Günümüz dünya ticareti, esas itibarıyla, en ucuz taşımacılık olan denizyolu-demiryolu güzergâhları üzerinden yapılmaktadır. Ama gelin görün ki ülkemizde halen karayolu taşımacılığı ön plandadır. Bugün taşımacılığımızın %95‘i karayoluyla yapılıyor ki bu çarpıklığı hiçbir ileri ülkede görmek mümkün değildir. Avrupa Birliği Ülkeleri toplamından daha fazla kamyona sahip olan ülkemizde demiryolu taşımacılığında gerekli yatırımı görmemekteyiz. Türkiye‘de yolcu taşımacılığının sadece %2 si, yük taşımacılığının ise sadece %4 ü demiryoluyla yapılmaktadır. Türkiye de bu nedenle her yıl trafik kazalarında binlerce insanı ve yaklaşık 10 milyar dolar kaynağı yitirmektedir.

Karadeniz Bölgesinin şu zamana kadar ne yatırım aldığı ortadayken, demiryolu için 2023 yılını bekleyecek. Bölgeden göçler artık durmalıdır, işsizlik oranı artık düşmelidir. Bunun içinde bölgemizde fabrikalaşmak ve iş gücünün arttırılması gerekmektedir. Ticarette nakliye maliyeti en önemli parametre olduğundan en ucuz taşımacılık olan demiryolu ağının bölgeye bir an önce gelmesi için tüm siyasileri göreve çağırıyoruz. Halk şunu iyi bilmelidir ki, biz oyalandığımızı anladığımız gün kalkınacağız! Bunun için tüm Karadenizli vatandaşların demiryolunu istemesi yine istemesi gerekiyor.

"Trabzon‘a demiryolu" denince hep şu mazeretle karşılaştık: "Efendim, Doğu Karadeniz Dağlarını aşmak çok zor ve çok pahalı". Oysaki Ruslar Trabzon‘u işgal ettiğinde Maçka‘ya doğru demiryolu raylarını döşemişti bile. Karadeniz Bölgesi 2-2,5 milyar dolarlık bir demiryolu yatırımını hak etmiyorsa, bunun cevabını bölge halkı aramalıdır.

Sayın hocamız Prof. Dr. Fazıl ÇELİK, son üç yıldan beri, hiçbir karşılık beklemeden, büyük bir özveri ile Bölgemizin Yüksek Hızlı Tren alternatiflerini çalışmış ve çok mutlu sonuçlara varmış bulunuyor. Hocamız, "aşılmaz" denilen dağları aşmış ve çok sayıda alternatif güzergâhlar ortaya koymuştur. Çalışmalarından dolayı hocamızı kutluyor, saygılar sunuyorum.

Semih PEKER

TMMOB JMO

Trabzon Şube Yönetim Kurulu Adına

Başkan

  

 

 

 

 

Prof. Dr. Fazıl ÇELİK Basın Metni

 

Bölgemizin Önemi:

Geçmişte dünya ticareti, suyolu ve kervan yolları üzerinden yapılıyordu. Günümüzde de dünya ticaretinin %90‘ı suyolları üzerinden yapılırken bu ticaretin karadaki devamı; suyolundan sonra en ekonomik taşımacılık olan demiryolları üzerinden yapılmaktadır.

Türkiye; Asya, Avrupa ve Afrika gibi üç büyük kıtanın arasında üç tarafı denizlerle çevrili olarak okyanus bağlantıları olan son derecede stratejik ve köprü konumunda olan bir ülkedir. Doğu Karadeniz Bölgesi ise; Avrupa içlerine kadar sokulan Tuna Suyolu ile Karadeniz Suyolu‘nun en doğu ucunda yer almaktadır ki bu durum çok önemlidir: Avrupa ile Uzakdoğu ekonomik odakları arasındaki tarihi İpekyolu güzergâhlarından birinin Trabzon üzerinden geçmesinin nedeni; Karadeniz-Tuna Suyolunu kullanma arzusu olup bu güzergâh bugün için de en ekonomik güzergâhtır. Ancak ne var ki günümüzde taşımacılık konsepti değişmiş olup geçmişteki deve katarlarının yerini günümüzde tren katarları almıştır: Doğu Karadeniz Bölgesinin içe demiryoluyla bağlantısının olmaması; Bölgemizin baypas edilmesine sebebiyet vermiştir. Unutulmamalıdır ki İran‘ın, Ortadoğu‘nun ve GAP‘ın Karadeniz Suyoluna açılan en kestirme güzergâhı Bölgemiz üzerinden geçmektedir. Bu ekonomik demiryolu bağlantısı, sadece Avrupa ülkeleriyle değil; aynı zamanda Bağımsız Devletler Topluluğuyla da en ekonomik bağlantıyı sağlayacaktır.

Hızlı, Güvenli ve Ucuz Seyahat Konsepti:

Günümüz dünyası, Yüksek Hızlı Tren (YHT) Çağına girmiş bulunmaktadır. Artık insanlar, rötar olmadan, dakik, hızlı, güvenli, konforlu ve ekonomik bir şekilde seyahat edebilmektedirler.

Atatürk‘ten sonra demiryolu inşa etmeyen ve mevcutları da köhne bir halde bırakan Türkiye bugün artık Yüksek Hızlı Demiryolları inşa etmeye başlamış ve Cumhuriyetimizin 100. yılına kadar 10 bin km yüksek hızlı modern demiryolu yapmayı planlamış bulunmaktadır. Bunun maliyeti 100 milyar dolardır. Marmaray bitmek üzere olup Eskişehir-Ankara YHT treni devreye girmiştir. Ankara-Sivas YHT hattı inşa edilmektedir. Sivas-Erzincan hattının temeli atılmıştır. Bu bağlamda 200 km gibi çok kısa bir bağlantı ile Doğu Karadeniz Bölgesi de YHT trenine mutlaka kavuşturulmalıdır!

Maliyetler:

"Efendim, Doğu Karadeniz Bölgesi çok dağlık; bu dağları geçmek çok zor, çok pahalı" gibi mazeretlerin artık mazeret olmadığını Üniversite olarak yaptığımız çalışmalarla göstermiş bulunuyoruz. Doğu Karadeniz-Erzincan arasında tümüyle dağlık olan alternatifler olduğu gibi %60‘ı düzlük ve ova olan alternatifler de vardır. Tünel Oranı %30‘u geçmeyen bu alternatifler sayesinde en fazla 2 milyar Dolar ile Erzincan-Doğu Karadeniz Yüksek Hızlı Tren hattını bağlayabiliriz ki bu meblağ; planlanan 100 milyar Dolarlık Yüksek Hızlı Tren programı içinde sadece %2‘dir ve vakit geçirilmeden kesinkes alınmalıdır. 

 "Trabzon Tren Görmedi; Erzincan Yüksek Hızlısını Görüyor":

Bu sözü Sayın Başbakan son Erzincan konuşmasında söyledi. Bölgemiz, Osmanlı‘dan beri demiryolu bekliyor. Atatürk de; "Trabzon‘umuzu, az zamanda, dâhile şimendiferle raptolunmuş, güzel rıhtım ve limanla teçhiz edilmiş görmek; nuhbe-i amalimdir" demiş ve bu yönde bir kanun da çıkarmıştı.

Ömrü vefa etmeyen Ata‘nın bu vasiyetini artık yerine getirmek boynumuzun borcu değil mi?

Bugün, demiryolu olan bölgelere yeni YHT hatları döşenirken Doğu Karadeniz‘in demiryoluna kavuşturulmaması asla doğru olamaz! Tok gözlülüğümüzü asla aptallık derecesine vardırmayalım ve 2012 Bütçesine gerekli ödeneğin konulmasını elbirliği ile sağlayalım!

Okunma Sayısı: 3133
Fotoğraf Galerisi
En Çok Okunanlar
TMMOB
Jeoloji Mühendisleri Odası