18 Ekim 2018, Perşembe

İzmir Manisa arası yapımı tamamlanan Sabuncubeli Tüneli yapım süreci ve maliyetleri hakkındaki gerçekler basın ve kamuoyu ile paylaşıldı.

Yayınlayan Birim: İZMİR ŞUBE
Yayına Giriş Tarihi: 12.06.2018
Güncellenme Zamanı: 12.06.2018 14:50:48

BASINA VE KAMUOYUNA

İzmir Manisa arası yapımı tamamlanan Sabuncubeli Tüneli bugün Başbakan Binali Yıldırım tarafından açılıyor.

Tünelin Yapım süreci ve maliyetleri ile ilgili, halkımızın gerçekleri öğrenmesi için bilgisine sunuyoruz.

Proje Süresi 3 yıl olarak belirlendi. 8 yılda ancak bitirebildi.

Proje keşif bedeli- maliyeti 150 milyon öngörüldü. 2018 yılı itibari ile gerçekleşen maliyet 500 milyon TL

Proje kamu kaynakları ile öngörülen maliyetlerinin üç katından daha fazla bir maliyetle; VATANDAŞIN 350 MİLYON TL’ Sİ ÇARÇUR EDİLEREK ancak bitirilebildi.

NEDEN?

Tünel Güzergahına yönelik yeterli mühendislik projeleri – jeolojik-jeoteknik  etütler yapılmadan; olası zemin problemlerine karşı çözüm senaryoları üretilmeden “hele bir başlayalım mantığı“ ile işe başlandı. Eksik yapılan araştırmalar yanlış tünel güzergahı seçilmesine sebep olmuş ve sorunlu bir proje ortaya çıkmıştır.

Tünel güzergâh seçimi için yeterli jeolojik inceleme yapılmamasından dolayı tünel Manisa çıkışı eski heyelan bölgesine planlanmış bu sebeple de yapılan hazırlık kazıları sırasında kaymalar oluşmuştur.

Tünel güzergahında ilerleme sırasında gerçekte karşılaşılan jeolojik birimlerin özelliklerinin; yetersiz ön çalışmalarla ortaya konulan jeolojik birimlerden çok daha farklı olması sebebi ile tünel kazı maliyetlerinin aşırı derecede çok artmasına imalat süresinin ise çok uzamasına neden olmuştur.

Tünel kazı destekleme çalışmaları sırasında karşılaşılan yeraltı suyu taşıyan kum-çakıl mercekleri tünel kazı maliyetlerinin artmasına imalat süresinin ise uzamasına sebep olmuştur. Yüklenici hızı artırıp maliyetleri düşürmek için imalat kalitesinden taviz vermek yolunu seçince de tünellerde deformasyonlar hızla artmıştır. Deformasyonların durdurulması için ciddi zaman ve para harcanmak zorunda kalınmıştır.

Sonuçta ilk projeler yetersiz kaldığı için yeniden projelendirme ihtiyacı ortaya çıkmıştır. Yaklaşık 4 yıllık bir zaman kaybı ile ciddi ek maliyetlerle işe başlanabil inilmiştir. Yap işlet Devret modeli ile ihale edilen işin “ hele bir başlayalım mantığı” ile yetersiz projeleri sonucu yüklenicisi de iflas edip işi tamamlayamamış, Yeni bir yüklenici ile kamu kaynakları ile iş 2018 yılında ancak bitirilebilinilmiştir.

Ne pahasına, Proje kamu kaynakları ile öngörülen maliyetlerinin üç katından daha fazla bir maliyetle; VATANDAŞIN 350 MİLYON TL’ Sİ ÇARÇUR EDİLEREK.

KISACASI,

BİLİMDEN UZAK YAPTIM OLDU MANTIĞI İLE HESAPSIZ ANLIK KARARLARLA YAPILAN HER PROJEDE OLDUĞU GİBİ MALİYETLER  ÜÇ KATINA ÇIKTI, HALKIN VERGİLERİ BOŞA HARCANDI. YİNE BİRİLERİ ZENGİN EDİLDİ.

TÜRKİYENİN MEVCUT EKONOMİK KOŞULLARI GÖZ ÖNÜNE ALINDIĞINDA, BİLİMDEN UZAK POPİLİST POLİTİKALARLA HAZIRLANMIŞ BÖYLE PROJELERİN  ÜLKEYE  GETİRDİĞİ YÜKLER ORTADADIR.

 Alim MURATHAN

TMMOB Jeoloji Mühendisleri Odası

İzmir Şube Başkanı

Dosyalar

(2815 KB) (11.06.2018 14:13:55)

PDF uzantılı Makale dosyalarını veya diğer Ek Dosyaları okuyabilmeniz için Acrobat® Reader®'ın bilgisayarınızda yüklü olması gerekmektedir.
Acrobat® Reader® yüklemek için