TMMOB Jeoloji Mühendisleri Odası
22. DÖNEM ÇALIŞMA PROGRAMI

GİRİŞ

TMMOB Jeoloji Mühendisleri Odası 22. dönem çalışmalarını; üyesinden aldığı güçle, 34 yıllık tarihi, bilgi ve ilişki birikimleri, gelenekselleşmiş ilkeleri ışığında geçmiş dönemlerde olduğu gibi, bu dönemde de, kolektif çalışma anlayışı ile sürdürecektir. 29-30 Mart 2008 tarihinde Ankara‘da toplanan 21. Olağan Genel Kurulumuzda kabul edilen Sonuç Bildirgesinin yönlendiriciliğinde hazırlanan çalışma programımız; sadece Odaya değil, aynı zamanda dünyaya ve ülkeye bütünlüklü bir bakışın ifadesidir.

Çalışma programımızın özellikle kısa, orta ve uzun vade olarak programlamasına önem verilecektir. Bu kapsamda önceliklerimizi belirleme çabası içinde olunacak ve bu belirlemeler yine örgütümüzün katılımcı mekanizmalarından süzülerek gerçekleştirilmeye çalışılacaktır. Başta örgüt içi faaliyetler, iç işleyiş, kurumsallaşma çabaları olmak üzere, mesleki faaliyetlerimizin yanısıra toplumsal, sosyal alana yönelik faaliyetlerde daha fazla emek sarf edilecektir.

ODA ÇALIŞMA İLKELERİ

Oda çalışmalarını sermayeden, devletten, idareden bağımsız yürütmek;

Oda çalışmalarını halktan emekten demokratikleşmeden yana antifaşist, antiemperyalist bir temelde yürütmek, meslek ve meslektaş sorunlarının ülke ve toplum sorunlarından ayrılmayacağı ilkesini bilince çıkartmak;

Her tür eşitsizliğin giderilmesinde olduğu gibi, kadın üyelerimizin toplumsal eşitsizliğini bir nesnel durum kabul ederek kadın sorununda da pozitif destek politikalarını esas almak;

Meslektaşların ve mesleğimizin gelişmesini sağlamak, mesleğimizin saygınlığını yükseltmek, meslek ve bilim etiğini korumak ve kamuoyunda gördüğü ilgi ve duyulan güvenin korunması ve pekişmesi yolunda gereken titizliği göstermek;

Jeoloji Mühendisliği eğitim süreci ile mesleki uygulama standartlarının günümüzün bilim ve mühendislik normlarına uygun olarak ele alınmasını ve eksikliklerin ivedilikle tamamlanması yönünde çalışmalarda bulunmak;

Meslek uygulamalarında yurttaşların can ve mal güvenliğini tehlikeye düşürmeyecek, çağdaş bilgi ve teknolojinin yararlarını onlara aktaracak kapsam ve nitelikte hizmetler verilebilmesi için gereken her türlü tescil, denetim, eğitim ve yardımı sağlayıcı olmak;

Kamuoyunun mesleki ve teknik konularda doğru bilgilendirilmesi ve yanlışlıklara karşı uyarılmasında üzerine düşen görevi titizlikle yapmak;

Yaşam çevresinin kirletilmesine ve tüketilmesine, yerleşim alanlarını afetlere karşı güvenliksiz kılmaya yönelik her türlü girişime karşı mücadele etmek, sağlıklı ve güvenli çevrede yaşamayı bir insan hakkı olarak görülmesini sağlamak, bu konularda veri ve bilgi derlemek, görüş oluşturmak, kamuoyunu aydınlatmak, yetkilileri uyarmak, yasal düzenlemelere müdahil olmak, meslek odaları, sendikalar vb. Demokratik Kitle Örgütleri ile bu amaçlara yönelik ortak çalışmalar yürütmek;

Doğal kaynakların kamu yararı ve bilimsel - teknik kurallara uygun işletilmesi , bu konudaki kazanımların korunması yolunda mücadele vermek;

Meslek alanlarımızın düzenlenmesi ile ilintili tüm yasal süreçlere bilimsel ilkeler, mesleki birikimlerimiz ve kamu çıkarları temelinde müdahil olmak ve kamuoyu yaratmak

Jeoloji biliminin özgül alanlarında, mühendislik uygulama alanlarında yapılan çalışmaları kamuoyu, meslektaşlarla, üniversitelerle paylaşmak amacıyla sempozyum, konferans, kolokyum, çalıştay vb. Çalışmaların yapılmasını sağlamak. Bu çalışmaların düzenlenmesi önceliğinde meslektaşların, toplumun, söz konusu bilimsel alanda duyulan ihtiyaçlarının karşılamasını göz önüne almak, kişisel, akademik vb. özel beklentilerden arınarak faaliyetleri sürdürmek,

Üyeler arasındaki iletişimi sağlamak ve geliştirmek; Üye olmayan meslektaşları üyeliğe özendirmek;

Gizli ve açık işsiz konumunda olan Jeoloji Mühendislerinin sorunlarına çözümler getirilmesine yönelik kamu ve özel sektörde Jeoloji Mühendisi istihdamının arttırılması için çalışmalarda bulunmak;

JMO öğrencilerinin mesleğe hazırlanmasında ışık tutucu olmak; Mesleğe yeni başlayan genç üyelerin doğru yönlendirilmesinde, bilgi birikimlerinin hızlı biçimde geliştirilmesinde yol gösterici olmak ve gereken hizmet içi eğitim olanaklarını sağlamak;

Emekli ve meslek dışı kalmış üyelerin meslek toplumu ve oda ile bağlarını korumak ve deneyimlerinin yaygınlaştırılmasında aracı olmak,

JMO üyeleri ile canlı bağlar kurmak, karar verme süreçlerine etkin katılımını sağlamak, üyeler arasındaki bağları pekiştirmek, dayanışmayı güçlendirmek;bunu sağlamanın aracı olarak karar alma süreçlerinde en küçük örgüt birimi olan işyeri temsilciliğinden başlayarak il temsilciliği, şube danışma kurulu, şube YK oda danışma kurulu ve MYK işlerliğinde kolektif iradenin esas alınmasını sağlamak, kurumsal eksiklikleri tamamlamak ve örgütsel işleyişin her alanında demokratik merkeziyetçilik ilkesini hayata geçirmek;

Oda mali politikalarında merkezi ve bütüncül kaynak planlamasını temel alarak, mali kaynaklarımızın değerlendirilmesinde saydamlık ve titizlik anlayışımızı sürdürmek;

Oda gelirlerinin temel kaynağını üye aidatına dayalı olması gerektiği ilkesiyle hareket ederek, örgüt birimlerinin hizmet üretimini ticari ilişkiye indirgenmesine karşı durmak;

Meslek şovenizminin, egemen siyasal sistemin işine yarayan, örgütün zayıflatıcı işlevi olduğunu kabul ederek ve böl-parçala-yönet politikalarına karşı örgütsel bilinci oda bünyesinde ve TMMOB içerisinde geliştirmek,

Örgütlülüğü geliştirmek için mekan ve olanakların ortak kullanılmasını, oda bünyesinde ve TMMOB içerisinde yerleştirmek;

Kamu ve özel sektörde ücretli olarak çalışan jeoloji mühendislerinin çalışma ve ekonomik koşullarının düzeltilmesi için sendikal örgütlülükle uyum içinde çalışmalar sürdürmek;

Kamuoyunun mesleki ve teknik konularda doğru bilgilendirilmesi ve yanlışlıklara karşı uyarılmasında üzerine düşen görevi titizlikle yapmak;

Odamızın kamu yararı gözeten kimliğini zedeleyecek davranışlardan kaçınmak, tüm emekçi kesimlerle göstereceği dayanışmayı sürekli kılmak. ;

Oda Çalışma programı 3 alan üzerinde oluşturuldu.

 

I. ÖRGÜTSEL YAPI ÜZERİNE

II.MESLEK-MESLEK ALANI ÜZERİNE

III. EKONOMİK-SOSYAL-SİYASAL ALAN ÜZERİNE

 

 

 

 

 

 

I. ÖRGÜTSEL YAPI ÜZERİNE

 

1. Örgütlenme Çalışmaları

İLKELER:

Meslek alanlarımızın ihtiyaç duyduğu örgütsel yapılanmayı(temsilcili/şube vb.) tahkim etmek üzere üyelere kadar inen ilişkilerle belirlenecektir. Ayrıca örgütümüzün demokratik kitle özelliğini derinleştirecek, toplumumuzun her kesiminde görülen meslektaşlarımızda da belirgin ölçüde farkedilen, odamıza ve toplumsal sorunlara yabancılaşmayı giderecek ilişkiler geliştirilmeye çalışılacaktır. Politikalarımız, mesleki çıkarlarımızın toplumcu bakış açısıyla savunulması ve sentezlenmesi anlayışı temelinde yükselecektir. Bu anlayış yalıtılmış, dışlanmış, atomize edilmiş ve pür bilimsel anlayışa sahip bireyler yerine üyelerimizin başta mesleki olmak üzere her alandaki gelişmelere ve bunların diyalektik ilişkisine duyarlı, hayata bütünsel olarak bakabilen ve bilgiye kolay ulaşarak kendini geliştirebilen bireylere gereksinim duyar.

Merkez-Şube, İl ve ilçe Temsilcilikleri arasındaki ilişkilerin bürokratik, hiyerarşik bir anlayışın dışında, DEMOKRATİK MERKEZİYETÇİ ve etkinlik dolayımlı işbirliği çerçevesinde yürütülmesine çalışılacaktır.

Demokratik süreçlerin işletilmesi sonucu alınan kararlara rağmen yerelleşme eğilimleri, ayrıştırıcı eğilimlere karşı örgütün bütünü tarafından paylaşılan, kollektif bir anlayışla mücadele edilecektir.

 

YAPILACAK ÇALIŞMALAR:

21. Dönem Genel Kurulunda tartışmaya açılan örgütlenme konusundaki zaaf ve eksiklerimizi gözler önüne seren "Örgütlenme Raporu" çerçevesinde çalışmalar yeniden gözden geçirilecektir.

Bu çalışma dönemi içinde Oda birimleri yaygın olarak ziyaret edilerek üye-oda etkileşimi yerel platformlarda da arttırılacaktır.

Örgütlenme çalışmalarının veri tabanını oluşturmak amacıyla Jeoloji Mühendisliği profil verilerinin elde edilmesine özel bir önem verilecektir.

Üniversitelerin Jeoloji Mühendisliği Bölüm başkanlıklarından her yıl yeni mezun olan meslektaşlarımızın bilgilerinin periyodik olarak alınmasının yanı sıra, bugüne kadarki mezunların bilgilerine ulaşılması için çalışmalar arttırılacaktır

Özellikle son 2 dönemin genel kurul süreçlerinin de irdelenmesi sonucunda kadın meslektaşlar ile genç meslektaşların oda süreçlerine yeterince katılmadığı/ katılamadığı tespiti üzerine örgütlenme çalışmalarında özel alan çalışması yapılması bir gereklilik olarak ortaya çıkmıştır. Örgütlenme çalışmaları kapsamında başta kadın meslektaşlar ile genç meslektaşlara yönelik çabalar artırılacak, oda platformlarına katılmaları için özel çaba gösterilecektir.

Odanın her türlü örgütsel sorunu üyelerin de katıldığı merkezi bir konferansta tartışılacaktır. Bu konferans öncesi bölgesel/ şubeler düzleminde konferansa hazırlık toplantıları düzenlenecektir.

Yapılacak toplantılarda; "Örgütsel/ yapısal sorunlarımız, sorumluluklarımız" ile "genelde mühendisliğin özelde jeoloji mühendisliğinin bugün ve gelecekteki sorunları- çözümleri" tartışılacaktır.

 

 

 

 

2. Şubeleşme ve Şubeler ile İlişkiler

Bilindiği üzere 20. Olağan genel kurulumuzda ana yönetmeliğimizin 76. maddesinde değişiklik yapılarak şubeleşme ile ilgili kriterler getirilmiştir. 21. dönemde Genel Kurulda şubeleşme konusunda talepler gelmiş ve de örgütlenme komisyonu raporu çerçevesinde yapılan tartışmalar üzerinden yeni şubeleşme gerçekleşememiştir. Bu durumun bazı şube ve temsilciliklerimizde ciddi rahatsızlar yarattığı açıktır. Ancak genel kuruldan geçen karar uyarınca, var olan şubelerde dahil olmak üzere örgütsel bütünlüğümüzü yeniden gözden geçiren bir anlayışla ve yeni şube açma kapamalarının 22. Dönem genel kurulunda karara bağlanması çerçevesinde nihayete erdirilecektir. Bu kapsamda aksayan şubeler ile şubeleşecek temsilciliklerimiz objektif kriterler çerçevesinde bir komisyon/kurul tarafından izlenerek şubeleşme politikaları, Genel Kurul‘dan çıkan karar göz önüne alınarak oluşturulacaktır.

Şubeleşme kriterleri mevcut şubeler için de değerlendirilecek ve güncel örgütsel yapı ana yönetmeliğimiz çerçevesinde yeniden ele alınacaktır.

Ayrıca örgütlenmenin derinleştirilmesi kapsamında bütün şubeler ve olabildiğince temsilcilikler ziyaret edilerek toplantılar yapılacak, bu sayede merkezi koordinasyon sağlanmaya, örgütsel iletişim güçlendirilmeye ve örgütün karşılaştığı sorunları paylaşılarak birlikte çözümler üretilmeye çalışılacaktır.

Şubelerin aylık mesleki sosyal toplumsal alana yönelik faaliyetleri düzenli takip edilecek, çalışmalar Odanın ilke ve amaçları kapsamında değerlendirilecektir.

 

3. TMMOB İle ilişkiler

Oda etkinliklerinin TMMOB örgütlülüğü ile ilişkilendirilmesi, ortak alanlar için birleştirilmesine çalışılacak üyelerimize her platformda TMMOB‘ nin örgütsel önemi vurgulanacaktır.

Verimli, üretken, örgüt içi demokrasinin kurumsallaştığı, "profesyonel meslek örgütü" anlayışına karşı mücadele eden, emekten ve emekçiden yana bir TMMOB için çalışmalar sürdürülmeye devam edilecektir.

Bu amaçla örgütte bürokratlaşmaya yol açan dar-grupçu, dar meslekçi yaklaşımların tecrit edilmesi, profesyonel ve uzman yöneticilerin sınırlanması, Devletten, siyasal partilerden ve sermayeden bağımsızlık ilkesinin yaşam bulması, odaların piyasaya hizmet üretmemesi, Odaların TMMOB‘a karşı maddi yükümlülüklerini yerine getirmesi her TMMOB platformunda savunulacak ve hayat geçmesine çalışılacaktır.

TMMOB‘nin yerel/yatay örgütleri olan İKK‘lerda olabildiğince güçlü bir şekilde yer alınabilmesine hatta bazı şube/temsilciliklerde İKK sekreteryasına aday olunmasına önem verilecektir.

 

4. İşyeri ve il temsilcilikleri:

Örgütsel basamağın en alt ve temel birimi olan iş yeri temsilciliklerimizin oluşturulmasına, karar ve uygulama süreçlerine katılarak işlevli hale getirilmesine özel önem verilecek, iş yeri toplantıları belirli periyotlarla tekrarlanacak işyeri ve il temsilciliklerimizde yapılan eğilimler doğrultusunda belirlenecektir..

Temsilcilerimizin demokratik teamüllere ve oda yönetmeliklerine uygun ataması en geç 2 ay içinde tamamlanacaktır.

Ayrıca 21. Olağan genel kurul da yapılan yönetmelik değişikliği uyarınca temsilciliği bulunmayan illere de temsilcilik atamaları yapılacaktır.

Özellikle şubeleşme potansiyeli ve kadro olanakları geniş olan temsilciliklerimizin şubeleşmeye de hazır hale getirilebilmesi için yönetmelikte yapılan değişikliğe de bağlı olarak temsilci yardımcıları sayılarının artırılarak adeta bir yönetim kurulu gibi çalışmasına olanak sağlanacaktır.

 

5.Üyelerimiz ile İlişkiler

Oda yönetimimizin önündeki en önemli görevlerden biri üyeler ile Oda‘nın arasında canlı bir bağ oluşturmaktır. Üyelerimizin bilgi ve ilişki birikimlerinin odamıza aktarılmasının koşullarını yaratmak, üretken, şeffaf, katılımcı ve dayanışmacı bir örgüt için olmazsa olmaz koşuldur.

Üye örgüt ilişkisinin kurumsallaşmasının asgari koşulu olan üye toplantılarının düzenli olarak şube ve merkez düzeyinde yapılmasına çalışılacaktır. Şubelerde yapılan üye toplantılarına yönetim kurulu üyelerinin katılımına çaba harcanacaktır.

Tüm jeoloji mühendislerinin çalışma koşullarında ortaya çıkacak olumsuzlukların önüne geçilmesinde ve hakların savunulmasında örgütlülüğün önemi içselleştirilerek, üyeliğin teşvik edilmesine ve Oda‘nın üyelerce "üye olunması gerekli" bir kurum olarak görülmesinin sağlanmasına önem verilecektir.

Üyeler ile sağlıklı etkileşimin kurulabilmesi için anketler vb. araçlar da kullanılarak aksayan noktalar belirlenecek ve oda faaliyetleri hakkında sürekli bilgilendirme sağlanacaktır.

Yıl içerisinde gerçekleştirilecek toplantı, gezi vb. etkinliklerin yanı sıra, bilgilendirme broşürleri hazırlanarak ilişki sürekli kılınacaktır. Oda faaliyetlerinin ve meslek sorunlarının her üyeye duyurulması için özen gösterilecektir.

Üyelik bilgilerinin güncellenmesine devam edilecektir. Geçtiğimiz dönemde başlatılan yeni veri tabanında bilgilerin güncelleştirilmesi konusunda çalışmalar yürütülecek ve her üyenin güncel iletişim ve çalışma bilgileri derlenecek, veri tabanının internet üzerinden üyelerimizce güncellenmesi için üyelerimize çağrılar yapılacak, internet üzerinden aidat ödemek de dahil olmak üzere uygulama geliştirilerek devam ettirilecektir.

 

6. Kadın Üyelere Yönelik Çalışmalar

Genelde tüm meslek disiplinlerinde gözlenen kadın meslektaşların sorunları özelde kendi disiplinimizde daha çarpıcı olarak kendini göstermektedir. Geçen dönem olduğu gibi bu dönemde kadın üyelerimizin sorunlarının tartışılacağı ve çözüm önerilerinin aranacağı işlevsel ve üretken bir kadın komisyonu yeniden oluşturulacak, komisyon çalışmalarının kadın jeoloji mühendisleri danışma kurulu/çalıştay veya kadın kurultayına evrilmesine çaba harcanacaktır.

Haber bülteninde "kadın köşesi" oluşturulmaya ve sürekli hale getirilmeye çalışılacaktır.

Başta 8 mart‘ta ve 25 Kasım‘da olmak üzere kadın faaliyetleri ve eğitimleri yapmaya önem verilecektir.

İstihdamda kadın meslektaşlarımız aleyhinde uygulamalara her aşamada ve platformlarda müdahale edilmeye devam edilecektir.

Kadın sorununda olumlu destek politikalarına devam edilecek, kadın meslektaşlarımızın oda kurul ve komisyonlarına katılımına yönelik bir dizi uygulama başlatılacaktır. Bu kapsamda genel olarak tüm örgütümüzde özel olarak ta Genel merkezimize yeni satın alınan mekanda kadın&çocuk odası oluşturulmasına çaba gösterilecek, pozitif ayrımcılık uygulaması yapılacaktır.

 

 

7. Emekli Üyeler

Emekli üyelerimizin oda ve mesleklerinden kopmamalarını sağlayacak araçlar ve birliktelikler yaratılacak, düzenli toplantılar yapılarak birikimlerinin paylaşımları aktarılması, çalışmalara katılımlarının arttırılması önceki dönemlerde olduğu gibi devam edilecektir.

Emekli üyelerimizin bireysel gelişimlerinde ihtiyaç duydukları bilgisayar vb. kurslar düzenlenmeye çaba gösterilecek Yeni alınan hizmet binamızda emekli üyelerimizin ihtiyaçlarına uygun hizmet verecek mekan oluşturulmasına gayret gösterilecektir.

 

8. JeoGenç

Yönetim Kurulumuz, gelecekte deneyimli ve özverili kadroların oluşturulması amacıyla yöneleceği önemli bir hedef kitlenin jeoloji mühendisliği öğrencileri olduğunu düşünmektedir.

Geleceğin Jeoloji Mühendisleri ile canlı bağlar kurulması; onlara ışık tutucu, yol gösterici olunması; onların katkılarından yararlanılması Yönetim Kurulumuz için önemli bir görevdir. 19. dönemde başlayan ve geçtiğimiz dönemde olgunlaştırılarak hayata geçen JEOGENÇ örgütlülüğü geliştirilecek, şube ve temsilciliklerdeki JeoGenç örgütlülüğünün etkin ve üretken bir yapıya kavuşturulması için gerekli araçlar yaratılacaktır.

21. dönemde 2.‘si yapılan öğrenci kurultayı sonuçlarının hayata geçirilmesine gayret edilecektir.

"TMMOB- Jeoloji Mühendisleri Odası Öğrenci Üye ve Örgütlülüğü Yönetmeliği" çerçevesinde JEOGENÇ örgütlülüğünün yaygınlaşması amacıyla merkezi ve yerel etkinlikler arttırılacaktır.

21. Dönemde tartışılan ancak aksayan yanları yeterince olgunlaştırılamayan "TMMOB- Jeoloji Mühendisleri Odası Öğrenci Üye ve Örgütlülüğü Yönetmeliği" başta öğrenciler olmak üzere, genç meslektaşlar ve oda organlarında görev alanlarca revize edilerek yeniden yürürlüğe konacaktır.

Bu dönem Bölümlerde JMO- JeoGenç panolarının geliştirilmesine oda çalışmalarının öğrencilere duyurulması artırılarak devam ettirilecektir. Öğrenci üye uygulamasının özendirilmesi yönünde çalışmalar yapılacaktır. Öğrencilerle ilişkilerde okul mekanlarının kullanımı esas olmakla birlikte oda mekanlarında buluşmaları özendirilecektir.

Dönem başlarında yönetmelik gereği üniversite öğrenci üye temsilciliklerinin yenilenmesi çalışmaları daha organize hale getirilecektir.

Öğrenci üye örgütlülüğünün bir parçası ve de aynı zamanda örgütleyeni olan DISKORDANS dergisi sürekli hale getirilmesine özel çaba gösterilecektir. Bu yolda, yeterli sayıda genç üyeye sorumluluk verilerek Oda çalışmaları içinde yetişmeleri, öncülük ve önderlik yeteneklerinin gelişmesi ve demokratik tartışma-paylaşma-katılımda derinleşmeleri sağlanacaktır.

Öğrencilerin staj yeri bulmada yaşadıkları sıkıntıları hafifletmek üzere isteyenlere danışmanlık yapılacak ve onlara staj yeri bulmada yardımcı olunacaktır. Üniversite ve JMO‘da özel öğrenci toplantılarının düzenlenerek mesleğin gelişme olanaklarının tanıtılması; jeoloji mühendisi çalıştıran kuruluşların tanıtılması ve güncel mesleki konuların öğrencilere açılması sağlanacaktır. Öğrencilerin yaygın olarak Oda‘nın düzenleyeceği ya da katılacağı etkinliklerde görevlendirilmesi sağlanacaktır. Oda danışma kurullu toplantılarına öğrenci temsilcilerinin katılmalarının olanakları yaratılacaktır.

Öğrenci üye yönetmeliği esaslarını da dikkate alarak hem öğrencilerimizle daha örgütlü ve kalıcı ilişkilerin geliştirilmesi hem de mesleğe ilk adım kapsamında "yaz eğitimi" düzenlenecektir.

Yaz eğitimlerinin kapsamı, yine öğrencilerin ihtiyaçlarına denk düşecek şekilde öğrencilerle birlikte hazırlanacaktır.

 

 

9. Yönetim Kurulu Toplantıları

Toplantılar asıl ve yedek üyeler birlikte yapılacak, oy çokluğu ile karar kolaylığına düşülmeyerek konu alabildiğine irdelenip olabildiğince herkesin görüş birliğinin sağlanmasına çalışılacak; yeterli görüşmeden sonra da görüş birliği yoksa konu YK üyelerinin oylarına sunulacaktır.

Aynı işleyişin şube/temsilciliklerimizde de geliştirilmesi önerilecek, daha kollektif bir yönetim anlayışın yerleştirilmesi , kadro yenileme, genişleme ilkelerimizden ve oda işleyişimizden taviz vermeden yerine getirilmeye çalışılacaktır.

Yine temsilciliklerimiz için 21. Dönem genel Kurulda yapılan yönetmelik değişikliği gereği daha fazla temsilciden oluşması, Yönetim organı gibi çalışması yönünde olumlu görüşle önerilecektir.

 

10. Danışma Kurulları

Ana yönetmeliğimizde belirtilen danışma kurulları yılda en az bir kez tüm örgütün katılımıyla gerçekleştirilerek geçmiş dönemde olduğu gibi katılımın sınırları genişletilecek, alınan kararların oda genelinde uygulanma süreci titizlikle takip edilecektir.

Danışma Kurulları yönetmelik gereği danışma niteliğine bir organ olsa da kararların olabildiğince ortaklaştırılarak Danışma Kurulundan alınan kararlar biçimine dönüştürülmesine olabildiğince özen gösterilecektir.

Şubelerimizin danışma kurullarını merkezi danışma kurulundan en az 1 hafta önce toplayarak gündem üzerine tartışarak gelmelerine dikkat edilecektir.

 

11. Genel Eğitim Programları

Güncel, politik ekonomik sosyal sorunlara yönelik olarak söyleşiler, toplantılar,eğitim çalışmaları yapılacaktır.

Ayrıca bunun yanında örgütsel ve mesleki alana yönelik işleyişimizdeki gelişmelerin değerlendirileceği, örgütsel deneyimlerimizin karşılıklı aktarılacağı, örgüt ve kitle psikolojisinin etkenlerini tanıma ve işleyişimizdeki sorunların çözümüne yönelik yöntem geliştirme hedefli Eğitim Programları hazırlanacaktır.

Eğitim sürecinin bir parçası olarak Odamızın Ana Yönetmeliğinde tanımlanmış genel ilkelerine uygun olarak oda birim yöneticilerine idari ve mali ile JMOBİS işleyişi ile ilgili olarak eğitim programları da düzenlenecektir. Bu kapsamdaki ilk toplantı Şube Saymanları, Yazmanları ve İl Temsilcileri ile gerçekleştirilecektir.

Eğitim Programlarına İl ve İşyeri Temsilcilerinin katılımı sağlanarak örgütsel işleyiş ve demokrasi mücadelesinde etkin bir Oda hedeflenecektir.

 

12. Yönetmelik Geliştirme

Örgütsel ihtiyaçlarımızı da gözeten ve işleyişi tanımlayan yönetmelikler/yönergelerle ilgili çalışmalar sürdürülecektir.

22. Çalışma Döneminde bu yönetmelikler/yönergelerin hazırlanma süreci katılımcı yöntemlerle kurgulanacaktır

 

 

 

 

13. JmoBis (Jeoloji Mühendisleri Odası Bilgi İşletim Sistemi)

Odamızda geçmişte kullanılan pek çok programın tek sicil mantığında toparlanabilmesi ve kullanıma sunulması, yönetici ve personelin ortak elektronik alanda çalışabilmesini sağlayan ve Jeoloji mühendisleri Odası yönetmelikleri çerçevesinde işlem yapılmasına olanaklı hale getiren JMOBİS Projesi 2005 yılı Ağustos ayında Merkez ve 11 Şubemizde kullanılmaya başlamış ve geliştirme süreçleri devam etmekte olan bir projedir. Çalışma programının kabul edildiği tarih itibari ile temsilciliklerimizden 5 tanesi daha JMOBIS projesine dahil edilmiştir. Önümüzdeki dönem personel ve mekanı olan tüm temsilciliklerin programa dahil edilmesi sağlanacaktır. Ayrıca çalışanlarımız başta olmak üzere oda organlarında görev alanlara ilk eğitim veya daha önce eğitim alanlara destekleme eğitimleri verilecektir.

Sağlıklı bir arşiv, doküman yapısının amaçlandığı projede oluşturulan arşivin üyelerin izlemesine açık hale getirilebilmesi için yayınlar taranarak web sayfasında izlenebilir hale getirilmiş, üyelerimizin web sayfamızda yayınlanan haber, basın açıklaması..vb konularda yorum, eleştiri ve önerilerini ekleyebilecekleri alanlar tasarlanmıştır.

Yeni çalışma döneminde Projenin geliştirilmesi yönünde çalışmalar devam edecektir.

Üyelerimizin web sayfasındaki "JMOBIS ÜYE GİRİŞİ" üzerinden iletişim, nüfus, eğitim gibi bilgilerini görebilecekleri, belirli alanlarda değişiklik yapabilecekleri ve değişiklik başvurusunda bulunabilecekleri üye giriş ekranları yayına açılmış üyelerimizin bu ekranlar aracılığıyla internet üzerinden güvenli bir şekilde aidat ödemeleri ve üye bilgi güncellemeleri daha sistematik hale getirilmiştir. Önümüzdeki dönem iletişim bilgi eksiklerinin en aza indirilmesi sağlanacaktır.

 

14. Web Sayfası

JMOBİS Projesinin Oda idari ve mali işleyişi dışındaki ayağı olan, ayrıca gerek üyeler ile gerek toplumla ilişkisinde en etkin araç olarak gördüğü WEB sayfamız zengin, sürekli güncellenen ve bilgi sağlayan bir yapıya dönüştürülmesi için özel çaba harcanacaktır.

Oda bilimsel yayınlarının elektronik ortama aktarılmasına, elektronik dokümantasyon hizmetlerinin geliştirilmesine devam edilecektir.

İnternet üzerinden ulaşılır Kütüphane indeksi daha da geliştirilecek, Jeoloji ile ilgili bağlantılar zenginleştirilecektir.

İnternet üzerinden e-bülten hazırlanarak üyelerimize ulaştırılması sağlanacaktır.

Toplumsal ve mesleki konularda tartışma niteliğindeki konularına yer verilerek, üyelerimizin katkı ve görüşlerinin web sayfamızda izlenebilir hale getirilmesi ve bu görüşler doğrultusunda konular üzerinde açılım sağlanması hedeflenmektedir.

Kariyer/İstihdam sayfası sürekli güncellenmeye devam edilecek, özel sektör ile değerlendirmeler, adres ve erişim bilgileri ile birlikte sunulacaktır.

 

15. Basın Yayın Halkla İlişkiler

Bugüne kadar en çok ihmal edilen alanlardan birisi basın ve halkla ilişkiler olmuştur. Bu dönem bu alana yönelik olarak başta Genel Sekreterlik üzerinden olmak üzere Personel Yönergesinde de tanımlandığı şekliyle basın yayın bürosu oluşturulmaya çalışılarak mesleğimizin tanıtımı ve tüm çalışmalarımızın aktarılması faaliyetlerine daha fazla önem verilecektir.

 

 

 

16. Hizmet Büroları ve Personel

Odamız merkez ve Şubelerin büro işleyişinde etkinliği arttırıcı teknik alt yapının güçlendirilmesine devam edilecektir.

Çalışma/büro hizmet alanlarının idari işleyiş ile oda çalışma hedeflerine ulaşılmasına hizmet eder şekilde geliştirilmesine devam edilecektir.

Çıkarılan Personel, yönergesi çerçevesinde Oda ve çalışanlar açısından daha tanımlı bir işleyiş oluşturmaya çaba gösterilecektir. Daha kalıcı bir yönetici-personel işleyişi , keyfiyetin önüne geçilmesi ve daha da kurumsal bir oda çabası içinde olunacaktır.

Ayrıca 20. Dönem Genel Kurulundan alınan yetki çerçevesinde gerekli birimlerde genel sekreter istihdamına yönelik eksiklikler giderilecek, çıkarılan yönerge çerçevesinde çalışma ilke ve işleyişi belirlenerek, Oda hizmetlerinin etkin verilmesi geliştirilecektir.

Ayrıca yine genel kuruldan alınan yetki çerçevesinde mali açıdan gelir-gideri yüksek olan birimlerimizde mekan ve personel istihdamına gidilerek daha düzenli örgütsel işleyiş oluşumu sağlanacaktır.

 

17. İdari İşleyiş

Odamızın gerek kendi birimleri ve üyeler, gerekse diğer kurum ve kişilerle iletişiminin daha sağlıklı kılınması amacıyla, Jeoloji Mühendisliği Bilgi İşletim Sistemi destekli, etkin bir idari işleyiş sağlanmıştır. Oda bilgilerinin daha etkin kullanımı ve hızla temini amacıyla Bilgi İşletim Sistemi içinde arşiv sisteminin oluşturulması yanında kağıt ortamda da dosyalama ( evrak kaydı) uygulamasına devam edilecektir.

Oda birimlerine ulaşan yazılı başvuruların en geç 15 gün içinde yanıtlanması, Oda birimleri arasında yazılı görüş alışverişinin geliştirilmesi, üye hizmetlerinde memnuniyetin arttırılması İdari işleyişin temel ilkeleri olarak korunacaktır.

Ayrıca web üzerinden bilgi edinme başvurusu kapsamında yapılan başvurulara süresi içinde yanıt verilmeye özen gösterilmeye devam edilecektir.

 

18. Mali İşleyiş

Odamızın mali politikalarında merkezi bütçe ve bütüncül kaynak planlaması anlayışı gözetilmeye devam edilecek, Oda mali kaynaklarının yönetiminde açıklık ve bu kaynakların Oda örgütlülüğünün ve meslektaşlarımızın gelişmesine yönelik kullanımı konusunda titizlik ve şeffaflık sürdürülecektir.

Mali işleyişimiz, oda mali işler yönetmeliği ile bütçe uygulama esasları dahilinde sürdürülmeye devam edilecektir.

Zaman zaman şube/temsilciliklerimizde yaşanan mali işleyişteki farklı uygulamaların ortadan kaldırılmasına yönelik olarak yılda en az 1 kez saymanlar toplantısı yapılacaktır.

21. Dönem Genel Kurulundan alınan yetki çerçevesinde Genel Merkezimize satın alınan mekanın dönem içerisinde bitirilmesi için her tür gayret sarfedilecek, Eskişehir şubelerimizin mekan edinmesi için şubemiz ile ortak çaba gösterilecektir. Bütçe dengesini bozmadan 2008-09 tahmini bütçesine konulan miktar kullanılacak hizmet mekanları başlığında da ifade edildiği gibi şubelerimizin ve genel merkezin mekanlarının düzenlenmesi, geliştirilmesine oda bilgi işletim sisteminin de bir parçası olacak şekilde örgüt birimlerimizin teknik altyapısının geliştirilmesine devam edilecektir.

Ayrıca önümüzdeki dönem şube/temsilciliklerimiz arasındaki uygulama farklarının ortadan kaldırılması amacıyla tüm çalışanlarımızın bordrolarının merkezileştirilerek, merkezi muhasebeden yapılması, tüm sube/temsilciliklerimizin ayrıca muhasebe hizmetleri bedeli ödemesinin önüne geçilmesi için danışma kurulunda tartışma açılacak, olgunlaşma sağlanması durumunda merkezi uygulamaya geçilecektir.

Oda bilgi işletim sistemi JMOBIS‘in muhasebe programı ile uyumlu hale getirilmesi için çalışma başlatılacaktır.

Şube/temsilciliklerimizin kasa&bankalarında "Bütçe Uygulama Esasları" dahilinde belirlenen limitlerin üzerinde para bulunması ve buna bağlı olarak faiz kaybına mahal vermemek için daha denetlenebilir, görülebilir bir banka banka işleyişinin oturtulmasına çalışılacaktır.

21. Dönem Genel Kurulunda da bazı delegelerimiz tarafından ifade edildiği gibi oda aidat gelirlerinin artırılması amacıyla ek çalışmalar başlatılacaktır.

Bazı şube/temsilciliklerimizin ek personel yada personel istihdamı taleplerine yönelik olarak gelen talepler üzerinde belirlenmiş kriterlere göre objektif davranılarak, personel istihdamına gidilecektir. Bu konuda yeni yapılanmaya bağlı olarak İstanbul‘a öncelik verilecektir.

 

19. Mekan Geliştirme

Odamızın hizmet üretiminde niteliği arttırmak, üyelerimize daha uygun ortamlar sağlamak için yeni bir Genel Merkez hizmet binası alınmış olup dönem içerisinde oda camiamızın, TMMOB‘nin ve demokratik kesim ve örgütlenmelerin kullanıma sunulacaktır.

Mekan geliştirmenin yanı sıra, alanların etkin kullanımı sağlanacak, Sosyal tesislerimiz, emekli üyelerin daha iyi sosyal ortamlardan yararlanmalarına da olanak sağlayacak şekilde geliştirilecek, üyelerin nitelikli lokal hizmetinden yararlanmalarına özellikle dikkat edilecektir.

Ayrıca olanaklarımız ölçüsünde mekan geliştirme kapsamında oda kaynaklarının merkezi-bütüncül bütçe kullanımı esasına göre şube/temsilciliklerimizin mekan edinmeleri ve hizmetin kendi mekanlarımızda verilmesi yaklaşımına devam edilecektir.

 

II. MESLEK VE MESLEK ALANI ÜZERİNE

 

1. Meslek İçi Eğitim Programları

Odamız etkinlikleri içerisinde yer alan seminer ve kursların bir program içerisinde sürekli mesleki eğitim sağlayacak şekilde organize edilmesi tamamen kamusal sorumluluğumuza uygun şekilde meslektaşlarımızın birikimlerini artırmaya yönelik olarak ticari faaliyeti değil toplumsal sorumluluğumuza denk düşecek şekilde yürütülmeye devam edilecektir.

Üniversiteler ve kamu kurumlarında bu eğitim faaliyetlerine katkıda bulunacak eğitmenler araştırılıp, 2 yıllık dönem için "Eğitim Programı" takvimi oluşturulacaktır. Bu eğitimler, geçtiğimiz dönemlerde olduğu gibi "madencilik", "kentleşme ve jeoloji", "Jeoteknik ve diri fay çözümleri", "ÇED", "Sondaj Uygulamaları", "Endüstriyel Hammaddeler", "Jeotermal" "Mermer", "mesleki bilgisayar uygulamaları", "hidrojeoloji", "CBS" ne yönelik olacaktır. Meslek içi eğitim kursları yıllık bazda programlanarak önceden duyurulacaktır.

Şubelerde gerçekleştirilecek meslek içi eğitim çalışmaları BTK‘nın ilgili üyesi sorumluluğundaki merkezi komisyonla koordinasyon içinde yürütülecektir.

Eğitim faaliyetleri, sadece güncel ve yeni yerbilimleri konuları ile sınırlı kalmayacak, mesleğin tüm uygulama alanlarında meslektaşlarımızın bilgi gelişimini arttırmaya yönelik olarak düzenlenmeye çalışılacaktır. Üyeler ile yapılacak anketler ile uygulama alanlarının yoğunlaştığı konulara ağırlık verilecektir.

Eğitim çalışmalarında özel yer tutan ve ülkemiz yeraltı ve yerüstü zenginliklerinin daha iyi değerlendirilmesine olanak sağlayacak bilgilerin sunulduğu ve tartışıldığı seminer faaliyetlerine de devam edilecektir.

Bunun yanı sıra mesleğin daha iyi uygulanmasında yardımcı olacak bilgisayar programlarının kullanımına ve bilgisayar destekli tasarım gibi kurslar ile İngilizce kurslarına da devam edilecektir.

 

2. Serbest Jeoloji Mühendisliği Hizmetleri- Tescilli Bürolarla İlişkiler

21. Dönemde Jeoloji Mühendisliği kuruluşları ile Oda arasındaki ilişki yeni yönetmelik çerçevesinde yürütülmüştür. Bu çerçeve, Jeoloji Mühendisleri Odası Bilgi İşletim Sisteminin sunduğu avantajlarla, Oda ve Bürolar arasındaki ilişkiyi daha sağlıklı bir temele taşımıştır.

Serbest Jeoloji Mühendisliği alanındaki kuruluşlar ve bu kuruluşlardaki Sorumlu Jeoloji Mühendisleri Oda açısından önemli bir dinamik niteliğindedir. Oda ve özel sektör arasında iletişim ve dayanışmanın daha da arttırılması sağlanacaktır.

Bu çerçevede, gerek mesleki hizmet alanlarımızı, bu hizmeti serbest olarak verecek kurum oluşumlarını tanımlamak, Serbest jeoloji mühendislik ve müşavirlik hizmetleri tescil belgesi alan kuruluşların yetki ve sorumluluklarını belirlemek, bürolarda serbest çalışan meslektaşlarımızın haklarını korumak ve güvence altına almak, Jeoloji Mühendisliği hizmetlerinin mesleki, bilimsel ve teknik esaslar ile ülke ve meslek yararı doğrultusunda geliştirilmesini, mesleki uygulamalarda kamu yararının gözetilmesini ve meslektaşlar arası haksız rekabetin önlenmesini ve mesleki dayanışmanın arttırılmasına ilişkin esasları düzenlemek amacıyla 20. olağan Genel Kurulda kabul edilen ve 21. Genel Kurulda bazı değişikler yapılan SMM yönetmeliğimizi resmi gazetede yayınlatarak oda ve bürolar ve hizmet verilen şahıslar arasındaki bağların kurumsallaştırılması sağlanacaktır.

Serbest çalışan üyelerimizin daha da birikimli hale gelebilmesi için meslek içi eğitim kurslarının yoğunluğu artırılacak ve öznel sorunlara yönelik periyodik toplantılar yapılarak, çözümler birlikte oluşturulacaktır.

Serbest piyasada hizmet üreten meslektaşlarımızı yakından ilgilendiren asgari ücret tarifesinin ve mesleki denetim yönergesinin geniş katılımlı bir çalıştayla özel büro sahiplerinin de katkıları ile tartışılarak ve Danışma Kurulunun da görüşleri doğrultusunda yeniden düzenlenecektir.

"TMMOB-Jeoloji Mühendisleri Odası Serbest Jeoloji Mühendislik Ve Müşavirlik Hizmetleri Ve Mesleki Denetim Yönetmeliği"nde tanımlanan hizmet alanlarına ilişkin mesleki standartların oluşturulması önemli bir görev olarak kabul edilmektedir. Bu kapsamda, ihtiyaç ve öncelikler dahilinde mesleki standartların oluşturulmasına başlanacaktır. Yönetmeliğimizde tanımlanan hizmet alanlarımızın ulusal mevzuatta yer alması çalışmalarına devam edilecek bu hizmetlerin jeoloji mühendisleri eliyle verilmesine yönelik olarak ortaya çıkan bazı olumsuzluklarla meslek şovenizmine düşmeden mücadele edilecektir.

 İlk defa SJMMH Belgesi alan üyelerimiz öncelikli olmak üzere tüm tescilli bürolara yönelik olarak SJMMH kurslarının ücretsiz verilmesi hedeflenmektedir. Bu çalışma ile tescilli büro oda ilişkilerinin geliştirilmesi sağlanacaktır.

 

3. Bilimsel ve Teknik Etkinlikler

Jeolojinin eşsiz zenginliğini multidisipliner yanını da göz ardı etmeden, bilimsel etkinliklerin doğrudan ve dolaylı diğer taraflarıyla da ortaklaştırılmasına önem verilecektir. BTK‘nın da görüş ve önerileri dikkate alınarak mesleki etkinliklere devam edilecektir.

 

Özelde Türkiye‘nin Jeolojisinin ve Jeoloji ile ilgili ilgili kurumlarının, genelde ise Ülkemizin sosyal kültürel ve bilimsel açıdan tanıtımının sağlanması amacına yönelik olarak, Yönetim Kurulunun koordinasyonu, BTK nın görüşleri doğrultusunda, uluslar arası platformlarda söz sahibi saygın akademisyen ve meslektaşlarımızın uluslararası kongrelere bildirili katılımın sağlanmasına çalışılacak, gereken azami katkı sağlanacaktır.

UNESCO ve IUGS tarafından ilan edilen "2007- 2009 Dünya Yer Yılı (International Year of Planet Earth ) Jeolojinin tanıtılması ve öneminin kavranmasında önemli olanaklar sunmaktadır. Bu kapsamda bir çalışma grubu oluşturulup UNESCO Türkiye temsilciliği ve üniversitelerimizin jeoloji mühendisliği bölümleri ile tanıtıcı görsel ve yazılı yayın ve broşür gibi çalışmalar yapılmaya çaba gösterilecektir.

Her yıl yapılan Türkiye Jeoloji Kurultayının 62. ve 63 üncüsünün adına uygun olarak daha etkin şekilde gerçekleştirilebilmesi için uluslararası katılımlı ve daha geniş bir süreye yayılmış etkinlikler demeti olarak düzenlenmesi hedeflenecek, bu kurultayların 2020 Dünya Jeoloji Kongresinin de altlığını oluşturacak bir platforma dönüştürülmesine çalışılacaktır.

Sempozyum, çalıştay, kollokyum, panel, konferans vb. organizasyonların özellikle çevre, deprem- kentleşme, jeoteknik, mühendislik jeolojisi, doğal afetler, doğal kaynaklar, yer altı suları, sondaj, madencilik, jeotermal vb. gibi alanlarda ihtiyaca göre etkinlikler yapılacaktır.

Bir önceki dönemden yapılması planlanan ancak yeni döneme ötelenen 1. YAS Sempozyumu gerçekleştirilecektir.

MTA ile ortak Ankara‘da Ekim 2009 ‘da 2. Uluslararası Karadeniz Bölgesi Jeolojisi Sempozyumu yapılacaktır.

Odamızın temel işlevlerinden biri olan bilimsel ve teknik etkinlikler konusunda 22.dönem BTK ‘ nın önerdiği program şube/temsilciliklerin de öngördükleri 2 yıllık çalışma programı çerçevesinde zenginleştirilerek hayata geçecek ve gelişen güncel ve mesleki konularda bu program geliştirilecektir.

Jeoloji ve Jeoloji Mühendisliğine ilişkin bilimsel etkinliklerde Uluslar arası Mühendislik Jeolojisi Türk Milli Komitesi, Kil Komitesi, Paleontoloji Çalışma Grubu, Petrol Jeologları Derneği, Yerbilimleri Derneği vb. jeoloji odaklı kuruluşlarla ilişkiler daha da geliştirilecektir. Ayrıca mesleğimizin önemli çalışma alanlarından biri olan kaya mekaniği alanında Uluslar arası Kaya Mekaniği Türk Milli Komitesi ile bağ kurularak kurumsal temsiliyet sağlanacaktır.

Bu çalışma döneminde önemli bir etkinlik alanı da mesleki uygulama standartlarının yerleştirilmesine yönelik çalışmalar olacaktır. Jeoloji Mühendisliğinin hak, yetki ve sorumluk alanlarının gelişmesi sonucu imar ve kentleşme, jeoteknik, madencilik, çevre, su yönetimi, afet yönetimi, enerji kaynakları vb. geniş bir yelpazede üretilen mesleki ürünlerimiz için ulusal ve uluslararası bilimsel kriterler gözetilerek araştırma, analiz, sentez ve tasarım açısından standartlarının geliştirilmesi ve ulusal mevzuata kazandırılması hedeflenmektedir.

Bu dönemde Jeo-Turizm, tıbbi jeoloji, kültürel jeoloji, jeolojik miras gibi mesleğimizle ilintili popüler alanların geliştirilmesi üzerine çalışmalara hız verilecek, bu yeni alanlara karşı toplumsal duyarlılığı arttıracak çalışmalar geliştirilmeye çaba gösterilecektir.

Diğer yandan Orta Öğretimde Jeoloji dersinin müfredat programında yer alması amacıyla Milli Eğitim Bakanlığı ile daha sistematik ilişki geliştirilecektir.

Bazı alanlarda (evrim, tektonik, dünyanın oluşumu, Çamlıdere fosil ormanı vb. gibi) eğitici-öğretici belgesel yapımı için çalışma başlatılacaktır.

Başta evrim olmak üzere film tarzı hazırlanan belgeseller web sayfası üzerinden yayına açılarak mesleğimizin bilimsel diyalektik yanı kamuoyu ile paylaşılmaya gayret edilecektir. Ayrıca basın, tv üzerinden de kullanıma sunulmasına çalışılacaktır.

 

4. Kurul ve Komisyonların Oluşumu

Yönetmeliklerimizde de yazdığı şekliye 2 ay içerisinde kurul ve komisyonlarımız oluşturulacaktır. BTK ilgili üyelerinin koordinasyonunda, komisyonların tutanaklı çalışmasına ve her komisyondan sorumlu bir YK üyesinin katılmasına dikkat edilecektir.

Şubelerde oluşturulan komisyonların çalışmalarının merkezi komisyonla koordinasyon içinde yürütülmesine dikkat edilecektir.

Üyelerimizin oda karar süreçlerine katılımı ile oda görüş ve değerlendirmelerinin verimli bir şekilde oluşturulmasına yönelik önemli araçlardan biri de komisyonlardır. Oda birimlerimizde mesleki ve diğer konulara yönelik çalışma alanları başlıkları altında komisyonlar kurulmasına özel bir önem verilecektir.

Bu bağlamda, WEB, ÇED, hidrojeoloji, imar/afet, jeoteknik, jeotermal, kadın, kütüphane, lokal, madencilik , mermer, serbest çalışanlar, sondaj, sosyal ilişkiler, uluslar arası ilişkiler, yapı denetimi ve yapı malzemeleri ve yönetmelik hazırlama komisyonları kurularak çalışmalara başlanacaktır.

Geçen dönem birlik bünyesindeki çalışmalara yeterince katkı koyamadığımız bir gerçektir. Bu dönem komisyon/çalışma gruplarına katılacak arkadaşlarımızı daha dikkatli belirlenmeye çalışılarak, gönüllülük esaslı bir işleyiş esas alınacaktır. TMMOB düzleminde tüm mimar mühendisleri ilgilendiren alanlarda oluşturulan yada oluşturulacak komisyon/çalışma gruplarına gücümüz oranında katılarak katkı koymaya devam edeceğiz .

 

 5. Oda yayınları

 Haber Bülteni‘nin peryodik yayınlanmasına gösterilen özenin devam ettirilmesi, güncel gelişmeleri yansıtan, üyelerin bilgilenmesi kadar ortak tartışma platformu olarak da işlev gören bir içerikte devam ettirilmesi ve yayın yönetmeliği çıkarılarak işleyişi ve içeriği daha tanımlı hale getirilmesi sağlanacaktır.

Türkiye Jeoloji Bülteni ve Jeoloji Mühendisliği Dergileri mesleki alanda karşıladığı işleve uygun olarak içerik zenginliğine sahip olması için çalışmalar yoğunlaştırılacak ve çekim merkezi haline getirilecektir. TJB‘ nin yılda 3 sayı ve peryodunda çıkarılması, SCI‘ e girmesi için 2008 yılı hedefine devam edilecektir.

Mavi Gezegen dergisinin popüler yerbilimleri çizgisinin istenen düzeyde tutturulamadığı ve zamanında düzenli çıkarılamadığı bir gerçektir. Eksiklerin düzeltilmesine, hak ettiği ilgiyi görmesine yönelik çaba artırılacak, geliştirilerek geniş kitleler tarafından izlenen bir yayın haline getirilmesine çalışılacaktır.

Süreli yayınların ve oda yayını olan kitapların jeoloji mühendisliği bölümleri ile kütüphanelere, kurum arşivlerine girerek kullanıcılara sunulmak üzere gönderilmesine devam edilecektir.

21. Dönem başlatılan ancak yeterince geliştirilemeyen e-bulten daha içerikli, peryoduna uygun ve formatı yenilenmiş biçimi ile yayınlanmaya özen gösterilecek, olabildiğince tüm üyelere ulaştırılabilmesi için iletişim bilgileri güncellenmeye çaba gösterilecektir.

Toplumsal, siyasal sosyal süreçlere koşut olarak özel sayı, bülten, broşür v.b. yayınlarla güncel süreçlerin, görüşlerimizin üyelere aktarımı sağlanacaktır.

 

 

 

6. Üniversiteler ve Jeoloji Mühendisliği Eğitimi

 YÖK tarafından üniversitelerimize dayatılan sistem, zaman içerisinde ülkemizde kalkınmanın ve ülke kaynaklarından faydalanmanın bölgesel eşitsizliği, üniversiteler arasında da büyük uçurumların doğmasına neden olmuştur. 28 ayrı "Jeoloji Mühendisliği" eğitim programlarına her yıl 300‘ ü ikinci öğretim olmak üzere 1600 öğrenci alınmaktadır. Yeni üniversitelerin açılması ve öğrenci kontenjanları, ihtiyaca ve talebe göre değil, politik tercihlere ve yerellerin ticari kaygılarına göre belirlenerek, işsiz meslektaşlarımızın oranı artmaktadır.

Üniversitelerin Jeoloji Mühendisliği programlarının, eğitim olanaklarının ve öğretim elemanı sayılarının ve uzmanlıklarının ve öğrenci kontenjanlarının değerlendirilmesi ile Jeoloji Mühendisliği eğitiminin durumu araştırılmak zorundadır. Mesleki eğitimde eksiklikleri ve sorunları ortaya koyacak bu araştırmalar, yakın gelecekte karşımıza çıkacak unvansız mezuniyet, lisans, yetkinlik, uzmanlık vb. tartışmalara bilgi sağlayacağı gibi, üniversiteler arasındaki eğitim farklılıklarını ve eksiklikleri de ortaya çıkaracaktır. Sürekli mesleki eğitim faaliyetlerinin hedef kitlelerinin belirlenmesinde yardımcı olacak bu çalışma, aynı zamanda gelişememiş ve olanakları kısıtlı olan jeoloji bölümlerinin kapatılması, öğrenci sayısının azaltılması, ikinci öğretimin kaldırılması gibi alanlarda mücadele edilmesini de sağlayacaktır.

Jeoloji Mühendisliği eğitimine yönelik her konuda işbirliğini arttırmak, ulusal ve uluslararası düzeyde araştırma, inceleme, plan ve program hizmetlerine ilişkin çalışmaların verimli ve etkili bir biçimde yürütülmesini sağlamak, amacıyla hazırlanan ve 20. Olağan Genel Kurulumuzda kabul edilen "TMMOB- Jeoloji Mühendisleri Odası Eğitim Eşgüdüm Kurulu Kuruluş ve Görevlerine İlişkin Yönetmeliği" çerçevesinde Oda ve Bölüm Başkanlıkları arasındaki ilişkinin daha sistematik ve kalıcı bir platformda gelişmesi için gerekli çaba gösterilecektir.

Jeoloji Mühendisliği Eğitim Programlarının günün ihtiyaçları temelinde yeniden oluşturulmasına ve uygulanmasına yönelik çabalar yoğunlaştırılarak öncelikle "Mühendislik Jeolojisi ve Jeoteknik Uygulamalar" dersinin zorunlu bir ders olarak programlara kazandırılması için girişimler sürdürülecektir.

 

7. Kütüphane

Kütüphane yeniden düzenlenmiş ve bilgiye daha kolay erişilebilir hale getirilmiştir ve aynı zamanda da kullanıcılara açılmıştır. Kütüphane sorumlusu çalışanımızı da gözetecek şekilde ve Cumartesi dahil kullanıcılara hizmet verebilmesi için çaba gösterilecektir.

Ayrıca süreli ve süresiz yayınlarımız ile kütüphanedeki kitapların taranarak web sayfamıza konulmasına devam edilecektir.

Kütüphanenin daha işlevsel hale gelebilmesi için kütüphane yönergesi çıkarılmaya çalışılacak, bu konuda kütüphane bölümlerinden destek aranacaktır.

Ayrıca kütüphanemizin zenginleştirilmesine ve mekansal olarak daha kullanışlı haline getirilmesine çaba gösterilecektir.

 

8. Uluslar Arası İlişkiler

Uluslar arası meslek örgütleri ile ilişkilerin kurularak geliştirilmesine çaba gösterilecek, üye olunacak Uluslararası meslek örgütlerinin seçiminde, emeğin hakkını ve kazanılmış mesleki haklarımızı koruyan, emperyalist yapılardan bağımsız örgütler olmasına dikkat edilerek, eşitlik ilkesi çerçevesinde eğitim-bilgi transferi vb. çalışmalar sürdürülecektir.

Bu çalışma döneminde uluslararası ilişkilerin geliştirilmesi Oda Çalışma Programı açısından özel önemde kabul edilecektir.

 

 

9. TMMOB ve Diğer Odalarla İlişkiler

Odalar arasında dayanışmanın geliştirilmesi için ortak etkinliklere ağırlık verilecektir. Mesleki alanlardaki yetki anlaşmazlıklarının TMMOB platformlarında aşılmasına yönelik kurumsallaşmanın yaratılması en önemli hedeflerimiz arasındadır.

Yakın meslek disiplinleri ile geçmiş yıllarda yaşanan kimi sorunlar ve gerilimler TMMOB bünyesinde aşılmaya çalışılsa da tam olarak aşıldığı söylenemez. TMMOB geleneğinin önemli bir ayağı olan birlik anlayışının meslekler arası çalışmada belirleyici olması, dayanışma ve kollektif çalışma anlayışının yaşama geçmesi, dar meslekçi yapıların sönümlendirilerek kamu yararının ve bilimsel kriterlerin ön plana çıktığı anlayışların egemen kılınması için çaba sarf edilecektir. Bunun somut olarak ifadelendirileceği birlikte iş yapmanın olanakları araştırılacak geçtiğimiz dönem içinde ortaklaşılan konularda çalışmalara devam edilecektir.

 

10. Hukuksal Çalışmalar

Oda çalışmalarının önemli bir ayağını, hukuksal konular oluşturmaktadır. Gerek Jeoloji Mühendisi unvanına sahip meslektaşlarımıza tanınmış yetki ve olanakları zedeleyen yasal düzenlemelere gerekse Oda kurumsal kimliğine ve çalışmalarına yönelik girişimlere karşı gerekli hukuksal çalışmalar yürütülecektir.

Meslekle ilgili konularda değişen mevzuatı takip etmek amacıyla Resmi Gazete‘ler, Kamu kurumlarınca hazırlanan teknik şartname, ihale ilanı vb. düzenlemeler düzenli olarak taranmaya çalışılacaktır.

Oda Hukuk bürosunun daha da düzenli hale getirilmesine çalışılacak ve bu çerçevede "Beyaz Masa" uygulamasına devam edilecek olup, haftanın 1 günü meslektaşlarımızın hukuki sorunlarına yönelik danışmanlık hizmeti verilmeye devam edilecektir.

Oda hukuk dosyasının gerekçeli ekleri ile beraber oda da arşivlenmesine devam edilecek, özellikle kamuyu ilgilendiren dava dosyalarının kamuoyu ve diğer demokratik örgütlerle paylaşımına önem verilecektir.

Ayrıca doğrudan tarafı olmadığımız ancak müdahil olarak taraf olduğumuz kamusal, toplumsal yarar doğrultusundaki dava dosyalarının odamızda arşivlenmesi ve diğer demokratik kurum ve kuruluşlarla bilgi paylaşımı da dahil olmak üzere kullanıma sunulmasına özen gösterilecektir.

 Mevcut mevzuat içerisinde meslek alanlarımıza yönelik düzenlemelerin oluşturulması, geliştirilmesi için kamu kurum kuruluşları,Bakanlıklar, Yasama mercii olmak üzere her düzeyde sürekli girişimlerde bulunulacaktır.

 

III. EKONOMİK-SOSYAL-SİYASAL ALAN ÜZERİNE

1. Yasal Düzenlemeler- Demokratikleşme

Son yıllarda ülkemizde yürürlüğe giren yasaların arkasında AB, IMF ve Dünya Bankası gibi uluslar arası sermaye kuruluşları olduğu bilinmektedir. Neoliberal politikaları yansıtan bu yasal düzenleme ve uygulamaları ile; ülke kaynakları yerli ve yabancı sermayeye yağmalatılmış, kamusal alan çökertilmiş, emekçilere yönelik saldırıların şiddeti arttırılarak, özelleştirmeler ve yaşanan krizler sonucu işsizlik ve yoksulluk hızla büyümüştür. Bu uygulamaların ülkemizin gerçek ihtiyaçlarına yanıt vermediği, dinamiklerini hayata geçirmediği, görece var olan Sosyal Devlet anlayışına bile uygun olmadığı açıktır.

Bu çerçevede gerek mesleki gerekse diğer alanlara yönelik yasal düzenlemeler karşısında Yasal düzenlemelerin sermayeye hizmet eden özünden kopartılarak, kamusal çıkarlara ve bilimsel gerçekliğe uygunluğu konusundaki değerlendirmelerini kamuoyuna güçlü bir şekilde ulaştırma ve bu yönde mücadele etme temel alınacaktır.

Başta TMMOB odaları olmak üzere DKÖ, Sendikalar ve diğer emek örgütleri ile güçlü bağlar kurup, ortak çalışmalar yürüterek, birlikte mücadele edilecektir.

Toplumu ve mesleğimizi ilgilendiren mevcut veya yeni yasal düzenleme ve yönetmelikleri, zamanında ve derinlemesine inceleyerek, örgütün ortak üretimi ile toplumu/üyeyi bilgilendirerek, kamusal ve mesleki çıkarların yasal düzenlemelerde yer almasına çaba sarf ederek, gerekli mücadele yürütülecektir.

Mesleki alanımıza ilişkin mesleki ve toplumsal ihtiyaca cevap vermeyen başta AFET, İMAR,YAS, MADEN, ÇEVRE, ENERJİ olmak üzere yasalara ve değişiklik çabalarına, kamu yararı ve mesleki hak yetki ve sorumluluklarımızı göz ardı eden düzenlemelere karşı örgütsel ve hukuki girişimlerimiz bu dönemde de sürdürülecektir.  

JMO bir kurum olarak gerek iç işleyişinin gerekse faaliyetlerindeki amaç ve ilkelerinin bir sonucu olarak ülkemizdeki demokrasi mücadelesinin bir parçasıdır.

Odamızın kendi alanına yönelik belirlediği tüm konuların/sorunların diyalektik olarak diğer toplumsal sorunlarla ilişkisi olduğu açıktır. JMO, Oda siyaset ilişkisini; dar grupsal çıkarlara yönelik siyasi çevre - grup - parti ilişkisi olarak görmeyerek, mesleğimizin çıkarlarını da doğal olarak kapsayan emeğin ve kamusal çıkarların doğrultusunda siyaset yapılmasını esas alarak, emekten yana örgütlenmelerle dayanışma içinde olunmaya devam edilecektir. Odamız her türlü cins, ulus, dil, din ayrımcılığına ve baskısına karşı temel insan haklarının savunucusu olmaya devam edilerek, bu hakların hayata geçirilmesi için mücadele edilecektir.

Kürt sorununun çözümü için demokratik açılımlar , halkların eşitlik, kardeşlik ve gönüllü birlik temelinde bir arada yaşamasının koşullarının yaratılması savunulacaktır.

En temel insan hakkı olan yaşam hakkından, düşünce ve ifade özgürlüğüne, kimlik sorunundan ezilen emekçilerin sorunlarına, sağlıklı bir çevrede yaşam hakkından, sağlık, barınma, eğitim haklarına varıncaya kadar kamusal sorumluklarımıza uygun, politika üretmeye ve söylediklerimizi savunmaya çaba göstermeye devam edeceğiz.

.

2. TMMOB, Sendikalar ve Diğer Demokratik Kitle Örgütleriyle İlişkiler

. TMMOB bünyesi içinde TMMOB nin halkdan, emekten, demokrasi ve barıştan yana konumlanışının güçlenmesi yönünde çabalarımız sürecektir.

Kamu Çalışanlarının yanı sıra özelde çalışan meslektaşlarımızın da sendikalaşma çabalarına destek olunacak; bu konudaki girişim ve çalışmalar sürdürülecektir.

Üyelerimizin ağırlıklı olarak bulunduğu kamu çalışanları sendikaları; KESK‘e bağlı ESM, Yapı Yol-SEN ve TÜM-BEL SEN‘le sıcak ilişkilerin sürdürülmesi, birlikte mücadele anlayışının devam ettirilmesi, dayanışmanın geliştirilmesine, Oda düzleminde çaba gösterilmesi oda faaliyetlerinde gözetilecek temel noktalar olacaktır. Kamu çalışanlarının grevli-toplu sözleşmeli sendikal hak mücadelesine katkı ve ortak mücadele doğrultusunda örgütlü çaba sarfedilecektir.

Kamu yararı ve toplumsal çıkar, barış ve demokrasi temelinde diğer demokratik kitle örgütleriyle ilişkilerin geliştirilmesine yönelik çaba içinde olan Odamız emek örgütleri ile etkinlik bazında vede ortak projeler çerçevesinde beraber yürüyüşüne devam edecektir.

Bergama/Beyaz adımlar, nükleer karşıtı platform gibi örgütlenmeler de bundan önceki dönemlerde olduğu gibi bu dönemde de etkin bir şekilde yer alınacaktır. Özellikle merkezi NKP ile Sinop, Mersin yerelinde sekreterya dahil olmak üzere her tür etkinliğin içinde olunmaya çaba gösterilecektir.

Çok uluslu nükleer lobiler ile onların yerli işbirlikçi ve uzantıları bu günlerde yine enerji açığı kumpasına alınarak sıkıştırılan ve nükleer enerji konusunda ikna edilmeye çalışılan toplumsal/sosyal kesimlerde Nükleer karşıtı platform ve diğer platformlarda yer almaya devam ederek hem mesleki, bilimsel, örgütsel ve hem de siyasal karşı duruşumuza devam edeceğiz.

21. Dönem Olağan Genel Kurul Sonuç Bildirgesinde de vurgulandığı üzere, Dünya Su Konseyi tarafından düzenlenecek olan 5. Dünya Su Forumu 16-22 Mart 2009 tarihinde İstanbul‘da toplanacaktır.

Bilindiği gibi AB süreci, DTÖ ve GATS hükümleri, belediyelerin artan borçları, Dünya Bankası ile girilen ilişkiler Türkiye‘yi su hizmetlerini özelleştirmeye zorlamaktadır. Bu nedenle, suyun insanlığa ait "toplumsal bir doğal kaynak" olduğu, bu yüzden ticarileştirilemeyeceği fikri ve herkese ücretsiz, temiz su hakkı talebi doğrultusunda , suyun özelleştirilmesinin yolunu açan uygulamalara karşı mücadele edilecektir. Küresel sermayenin doğal kaynaklar üzerindeki saldırılarının en önemli ve son halkası olan suyun özelleştirilmesinin gündeme getirileceği ve küresel su yönetiminin dayatılacağı Dünya Su formu İstanbul 2009 toplantısına karşı demokratik kitle örgütleri ile ortak organizasyonlar yapmak üzere çalışmalar yapılacaktır.

Yine il düzeyinde ve daha çok gönüllülük esasına dayalı yerel platformlarda (demokrasi platformu, Ankaram Platformu vb.) yer almaya devam edeceğiz.

 

3. Çevresel Sorunlar

Bu çalışma döneminde de sağlıklı ve güvenli yaşam çevresinde yaşama hakkının korunması amacıyla gelişen muhalefet hareketleri ve Beyaz Adımlar gibi mücadele platformlarının çalışmaları özenle takip edilecek, bu süreçlerin etkin bir katılımcısı olunmaya devam edilecektir.

Siyanürlü Altın İşletmeciliği, Nükleer Enerji Santral inşası gibi giderilmesi mümkün olmayan çevre sorunları yaratacak girişimlere karşı Bergama, Uşak-Eşme, Sinop gibi yöre halkıyla olan dayanışma arttırılarak sürdürülecektir.

 

 4. İşsiz Üyeler İstihdam

Kapitalizmin krizine bağlı olarak işsizlik, emekçilerin büyüyen bir problemi olmuştur. Jeoloji mühendisliğinde yaşanan işsizlikte buna bağlı olarak giderek artmıştır. Açık işsizliğin yanında yeni liberal politikalarla kurumlarda yaşanılan işlevsizleştirme sonucu ve meslek dışı hizmet alanlarında yer almanın yarattığı gizli işsizlik de varlığını korumaktadır.

Meslek alanımızı ilgilendiren tüm yasal düzenlemelerde bu yönde gerekli değişikliklerin yapılmasına çaba sarf edilerek, istihdama da katkı koyacak gerekli girişimlerde bulunulmaya devam edilecektir.

Bu kapsamda başta kamu kurum ve kuruluşları olmak üzere mesleki alanımıza yönelik mühendislik hizmetlerinin meslektaşlar tarafından verilmesi, kadroların sayılarının artırılmasına yönelik çabalar yoğunlaştırılacaktır. Ayrıca yerinde denetimlerin sağlıklı yapılabilmesi ve kamusal nitelikli hizmetin daha iyi sunulabilmesi için belediyelerde temel yerbilimsel hizmetlerin mutlaka verilmesi konusunda özel çaba gösterilecektir.

Yine SMM yönetmeliğimizde istihdam artırıcı düşüncenin ifadesi olan ve yerbilimsel mühendislik hizmetlerinin Jeoloji Mühendislerince verilmesi maddesine uygun olarak sahibi veya ortağı meslektaşımız olmayan büro/şirketlerimizin yönetmelikte tanımlandığı şekliyle meslektaş istihdam etmesine dikkat edilecektir.

Yine mesleki alanımızda üniversitelerde plansız bir şekilde Jeoloji Mühendisliği Bölümleri açılması, öğrenci kontenjanlarının artırılması, gündüz eğitimi yanında gece eğitimlerinin de yaygınlaşması eğilimlerine karşı Eğitim Eşgüdüm Kurulunun kararları çerçevesinde mücadele edilmeye devam edilecektir.

Oda web sayfasının iş ilanları hususunda daha yaygın kullanımına çalışılacak, gazete vb. eleman arayan ilanlarının daha sistematik şekilde takip edilerek web üzerinden işsiz üyelerimize duyurulmasına devam edilecektir.

Mesleğimizde de istihdamı daraltan, işsizliği artıran özelleştirme, kapatma ve küçültmelere karşı durarak, kamu kaynaklarının merkezi planlamayla toplumsal ihtiyaçlar için kullanılmasını ve kamucu anlayış doğrultusunda üretimi ve istihdamı yaratacak yatırımların yapılması savunularak, hayata geçirilmesine çalışılacaktır.

İşsiz üyelerimizle olabildiğince ilişkiler geliştirilmeye çalışılacak, toplantılar yapılacak, sorunları ve beklentileri üzerine birlikte çözüm yolları aranacaktır.

Aynı zamanda ücretli çalışanlar, işsiz üyelerle ilgili üst örgütümüz TMMOB bünyesinde çalışma grupları oluşturma, oluşturulan çalışma gruplarına aktif katkı sağlamaya özel önem verilerek birlik üyelerinin birleşik bütünlüklü mücadelesine çalışılacaktır.

 

5.Kamu ve Özel Sektör Çalışanları

Ücretli çalışan Jeoloji Mühendislerinin sorunları; kamu ve özel sektör olarak iki ana başlık altında ele alınacaktır. Kamuda çalışanların özlük haklarına ilişkin olarak sendikalarla birlikte mücadele esas alınacak olmakla birlikte bunun dışında da tüm meşru mücadele zeminlerinde birlikte yan yana olmaya çaba gösterilecektir. Aynı çaba özel sektörde çalışana meslektaşlarımız içinde sürdürülecektir.

Bu çerçevede Oda, meslektaşlar ve KESK Sendikaları arasında köprü işlevini üstlenecek; kamu işyerlerindeki işyeri çalışma koşullarında doğan olumsuzluklara karşı gerekli müdahalelerin, işyeri örgütlüğümüz ile ortak geliştirilmesi hedeflenecektir.

Özel sektörde çalışan üyelerimizin ekonomik ve özlük haklarına sendikalaşmasına ve iş güvencelerine ilişkin girişim ve çalışmalar sürdürülecektir. Özel sektörde çalışan ancak zorunlu olmasına karşın Odaya üye olmayan meslektaşlarımızın odaya kayıtları sağlanacak, Dolayısıyla odanın iş yerlerinde etkin olunmasına çaba harcanacaktır. Özel sektörde çalışan üyelerimizin sorunları ve çalışma koşullarının izlenmesi ve iyileştirilmesi için çalışma grubu oluşturulacaktır.

 

SONUÇ:

Bugün dünyamızın her köşesi kapitalizmin vahşi saldırılarına tanık oluyor. Bu saldırının, eşitsizliğin sömürünün boyutları insanlığın geleceğini tehdit ediyor.

• Dünya nüfusunun en zengin %20‘ si dünya gelirinin %85‘ ine el koyuyor. Geride kalan % 80 de gelirlerin % 15 ile yetinmek zorunda kalıyor.

• Dünya nüfusunun en zengin % 20 ile en fakir % 20 si arasındaki gelir farkı, 30 yıl önce 30‘a 1 di. Bugün 78‘e 1‘e yükselmiş durumdadır.

• 7 milyonluk İsviçre‘nin yıllık geliri yarım milyar insanın yaşadığı Afrika‘nın yıllık gelirine eşit.

• UNICEF‘‘in raporuna göre dünyada her gün 30 bin çocuk ölüyor

• 200 milyonu beş yaşın altındaki çocuklar olmak üzere 1 milyar insan açlık çekmekte, 2 milyar insan ise yetersiz beslenmektedir.

• Dünya nüfusunun yüzde 24‘ü günde 1 dolarla yaşamını sürdürmekte, her yıl 20 milyon insan açlıktan ölmektedir.

• Dünyada en zengin 84 kişinin serveti 1,2 milyar kişinin yıllık gelirinden fazladır.

İnsanlık bir yol ayrımına gelmiş dayanmıştır. Dünyanın dört bir yanında ayağa kalkan, sokaklara dökülen milyonlarca insanın; sömürüye, açlığa, adaletsizliğe karşı direniş ve mücadelelerine tanık olunmaktadır.

Peki Türkiye de durum nasıl? NASIL BİR TÜRKİYE‘ DE YAŞIYORUZ!

Türkiye zenginleşiyor!

Forbes Magazin dergisine göre Türkiyede 2006 yılında 22 dolar milyarderi varken 2007 yılında dolar milyarderimiz 35‘e yükseldi. 35 dolar milyarderimizin serveti 70 milyonluk Türkiye‘nin Milli Gelirinin %13‘e eşit (60 milyar dolar).

Türkiye yoksulaşıyor!

. TÜİK araştırmasına göre 100 haneden 14‘ü yoksul, 13 milyon insanımız yoksul. Yani nüfusumuzun %20‘si yoksul. Nüfusumuzun %18‘i yoksulluk sınırında. TÜSİAD ve Merkez Bankası verilerine göre Türkiye‘de her 10 haneden 4‘ü boçlanarak yaşıyor(% 40). Vatandaşımız yaşamak için borçlanıyor. Vatandaşlarımızın 2007 yılında toplam borcu 2006 yılına göre %29 artışla 322 Milyar YTL.‘ye ulaştı.

Türkiye varlıklarını satıyor!

Türkiye 1987-2007 yıllarında 30 milyar $ lık özelleştirme yaptı. 2000‘ li yıllardan sonra yüksek karlılık oranı olan KİT‘lerini sattı. Son iki yılda yapılan özelleştirme gelirleri toplamı 9 milyar dolar. Buna rağmen Türkiye‘nin dış borç stokları sürekli artıyor. 2001 yılında 113 milyar $ dan 2007 de 237 milyar $‘a çıktı.

Türkiye insani gelişme ölçütlerinde sınıfta kalıyor!

Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı (UNDP) Türkiye 2008 İnsani Gelişme Raporu, İnsani Gelişme Endeksi ölçütüne göre Türkiye dünya sıralamasında 84‘üncü, Eğitim alanındaki kamu harcamaları açısından 105‘inci (GSYİH %‘si), Sağlık alanındaki kamu harcamaları açısından (GSYİH %‘si) 41‘inci, ilk, orta, yüksek öğrenimdeki birleşik brüt okullaşma oranına göre 108‘inci sıralarda. Yüksek Öğrenimdeki brüt okullaşma oranı açısından 74‘üncü sırada. Bu kadar geri düzeyde iken mezun yüksek öğrenimlilerinin yarıdan fazlası işiz durumda.

Türkiyede toplumsal bunalım yaşanıyor. Şiddet sıradanlaşıyor!

Toplumumuz metaforfoz süreçleri yaşıyor, yabancılaşıyor, sanal alemlerle gerçekliği kuruyor. Yaşama bununla tutunuyor. Örnekler, 15 yıl önce Estetik Cerrahi operasyonu olan 10 kişiden 2.‘si alt gelir grubundayken bugün bu oran yarı yarıya iniyor. Şans oyunlarına yönelimde ciddi artışlar var, sadece at yarışları oyunlarına harcanan para 2007 yılında bir önceki yıla göre %25 artışla 1 milyar 800 milyon YTL.‘ye ulaşmış durumda.

Şiddetin olağan hale geldiği, toplumun gündelik yaşamına girdiği, sıradanlaştığı bir iklim oluşmuş durumda. Dünya Kamuoyu (world public opinion WPO) isimli bir program tarafından yapılan araştrma sonucuna göre Türkiyede hiçbir koşulda işkence yapılmamalıdır diyenler 2006 da% 62 iken 2008 de% 36 ‘a düşüyor. Şiddetin devletten başlayarak kerte kerte toplumun dokularını sardığı bu ortam patolojik sonuçlar üretiyor. Şiddet iktidar organlarınca, muhalefet (!) Partilerince kutsanıyor. Toplumsal sorunların çözümünde sıradanlaşmış aynı zamanda biricik yöntem olarak kullanılıyor. İdamı çağrıştıran urgan üzerinden politika yapılıyor. Parkta güpe gündüz polis dayağıyla insan ölüyor. Gözaltı ölümleri devam ediyor, çocuk yaşta insanlar terörist diye vurulabiliyor, adam öldürüp yakalanan katil/katiller karakolda , cezaevlerinde kahraman muamelesi görüyor. Hak mücadelesindeki insanlar en acımasız şiddete maruz kalıyorlar. Bunun doğal sonuçları olarak Demokrasi ve insan hakları açısından kara bir tabloyla karşı karşıyayız. Yeni Türk Ceza Kanununda yer alan bir çok suç tanımlamaları ile ilgili hükümlerle ifade özgürlüğü ortadan kalkmış durumdadır..

Böylesi bir kara tablo ile karşı karşıya bulunuyoruz.

Sonuç olarak, ülke nüfusumuzun büyük bir kısmı giderek daha yoksullaşırken, bir avuç mutlu azınlık ülke kaynaklarına sahip olarak refah içinde yaşıyor. İnsana, sağlığa, eğitime ayrılan pay giderek azaltılıyor, emeklilik zorlaştırılıyor. Yeraltı kaynaklarımız, su havzalarımız yağmaya açılıp, kamu kuruluşları tamamen satılırken yada satılmayanlar ticarileştirilirken, işsizlik büyük oranda artıyor. Gerici ve şoven dalga yükseltilirken, şeriat ve darbe ikilemi dayatılıyor, şiddet genel politika haline getiriliyor.

Böylesi bir ülkede, kendi meslek alanımızdan hareketle; sorunlarımızın ülke ve toplum sorunlarından bağımsız olamayacağı bilinciyle, emekten halktan yana çalışma yürütmek daha bir önem kazanıyor.

Okunma Sayısı: 3610
TMMOB
Jeoloji Mühendisleri Odası